Безпечне освітнє середовище

Контакти адміністрації:

Пропозиції та скарги адміністрації відповідно зон відповідальності

Правила поведінки

У ЛІТі оприлюднено правила поведінки, спрямовані на формування позитивної мотивації у поведінці учасників освітнього процесу та реалізацію підходу, заснованого на правах людини:

Правила поведінки

Правила поведінки грунтуются на правах та обов’язках учнів, закріплених у Статуті ліцею.
Беручи до уваги, що загальне розуміння характеру прав і свобод має величезне значення у формуванні правосвідомості учнів, на облік були взяті та доведені до відома учасників освітнього процесу наступні документи:

  • Конвенція про права дитини (ООН).
  • Загальна декларація прав людини.
  • Закон України «Про охорону дитинства».
  • Закон України «Про освіту».
  • Закон України «Про запобігання та протидію домашньому насильству».

У роботі з правового виховання до уваги береться Лист МОН України від 07.08.2018 №1/9-486 «Про деякі питання організації в закладах освіти виховної роботи щодо безпеки і благополуччя дитини”.

На сайті ліцею з виховної роботи був створений розділ «Правовий лекторій» на сторінках якого оприлюднюються заходи:

  • проведення тематичних класних годин;
  • результати проведення тижня правових знань ( з 11.12 по 15.12);
  • виступи юних правознавців та їх участь у загальноміських  конкурсах; вони стали призерами міського правового брейн – рингу;
  • зустрічі учнів із представниками правоохоронних органів.

З метою доведення до здобувачів освіти засобів правового захисту виведено 5 аспектів. Заслуговує на увагу Правовий аспект з акцентом уваги на правові заходи в ліцеї. Цікаво проводять своє дозвілля члени клубу «Юний правознавець»:

  • цикл бесід та комп’ютерних презентацій для однокласників:
    «Я громадянин України і я знаю свої права».
    «Чи знаєш ти карний закон?».
    «Молодь за здоровий спосіб життя».
    «Твоє життя – твій вибір»;
  • виставка малюнків на тему «Мої права та обов’язки»;
  • проведення екологічної акції на тему: «Краса навколо»;
  • проведення учнівських дебатів «Україна – європейська держава».

Робота кураторів 8-11 класів направлена на системний підхід до організації правового виховання.

Під час проведення класних тематичних годин, засідань за круглим столом, дебатів тощо обговорюються наступні питання:

  • Конвенція про права дитини.
  •  Знаємо свої права, виконуємо свої обов’язки.
  • Де шукати допомоги, коли…
  • Соціальний та правовий захист учнів.
  • Падіння моралі. Наслідки.

До ліцею запрошуються правові фахівці – професіонали, які читають курс лекцій на правові теми:

  • «Кримінальна відповідальність».
  •  «Служба захисту прав дитини».
  •  «Як не стати жертвою злочину».
  • «Права підлітків на охорону здоров’я»
  • «Питання працевлаштування після закінчення навчального закладу».
  • Аварія на ЧАЕС. Правовий захист населення, які постраждали під час катастрофи.

Крім цього, куратори практикують у правовому вихованні різні форми та методи роботи. Одна з таких форм

  • захопливе правознавство «Кодекс честі, етики та порядності для учнів»;
  • правова вікторина «Закон і права для всіх єдині»;
  • правова мандрівка «Наші права у мандрівку життя»;
  • правові ситуації «На терезах Феміди»;
  • правова гра «Грай і права вивчай».

На кафедрі історії та правознавства ліцею проводяться захисти курсових робіт і кваліфікаційних проектів на правові теми.

Під час проведення щотижневих засідання членів педколективу ліцею кураторам видаються інформлисти, на сторінках якого періодично розглядаються правові питання: ви маєте право, ви ніколи не зобов’язані, при цьому ви повинні пам’ятати що…, пропонуються проведення флешмобів, участь у Всесвітньому дні запобігання самогубствам.

Береться до уваги обмін досвідом між кураторами.

Вони надсилають на пошту або через вебінари методичні матеріали для роботи з підлітками:

  • «Правозахисники пояснили, чи можна в школі користуватися смартфонами».
  • «День Гідності та Свободи».
  • «Напишіть лист гідності».
  • «Поділіться історіями гідності».

Формування правової культури серед учнівської молоді простежується та подається через діє дієвість складових частин системи правової освіти та виховання:

  • роль поліцейського практичного психолога, його співпраця з адміністрацією, кураторами 8-11 класів;
  • ліцейський парламент;
  •  ліцейські бібліотекар;
  •  медперсонал;
  •  батьківський актив.

З цією метою проводяться наради при директорові «Здійснення індивідуального та диференційованого підходу до учнів – запорука успішного навчання та виховання ліцеїстів; методичні об’єднання кураторів з обміну досвідом з питання: «Про завдання, підходи та форми і методи діяльності куратора в організації правового виховання учнів.

Органи місцевого самоврядування організовують і контролюють чергування учнів по ліцею. Члени комісії дисципліни та порядку контролюють відвідування уроків, щоденно ведуть журнал контролю.

Традиційними заходами, що сприяють попередженню правопорушень у ліцеї, стали збори батьків та учнів, батьківські всеобучі, зустрічі з працівниками правоохоронних органів.

Особливу зацікавленість ліцеїстів викликають заходи, які проводяться у нестандартній формі, а саме: рольова гра з проблем наркоманії «Дорога у безодню», гра – конкурс «У країні карного розшуку», конкурс «Чи знаєш ти закон?» розмови про шкідливі звички.

Цікаво проводяться уроки правознавства. Учителі ліцею використовують різні форми проведення уроку (семінари, години спілкування, правові інформаційні випуски тощо).

Додаткові матеріали.
У папці “Умови для забезпечення прав і свобод здобувачів навчально-виховного процесу” зібрані додаткові методичні матеріали:

  1. Історія української державності
  2. Загальна Декларація прав людини.
  3. Права особистості (буклет).
  4. Соціальний захист неповнолітніх.
  5. Конституційні обов’язки громадян України.
  6. Знавці права (з досвіду).
  7. Права та обов’язки ліцеїстів
  8. Реформування вітчизняної моделі уповноваженого з прав людини в запровадження дитячого омбудсмена а Україні – потреба часу.
  9. Правове виховання у ліцеї.
  10. Методичні рекомендації щодо виявлення проявів та запобігання дитячій бездоглядності.
  11. Концепція громадянського виховання особистості в умовах розвитку української державності

Методичні матеріали у папці “Права дитини”:

  • які права має дитина?
  • Світова книга прав дитини
  • Закон України Про охорону дитинства
  • Конвенція ООН про права дитини
  • Декларація прав дитини
  • Служба захисту прав дитини.

Булінг

У Ліцеї інформаційних технологій при ДНУ ім. Олеся Гончара  розроблено план заходів із запобігання та протидії булінгу

План заходів із запобігання та протиції булінгу

План заходів із запобігання та протидії булінгу (посилання на план)

У ДНЛІТ ДМР діє система роботи з попередження булінгу та іншого насильства. Мета та завдання.
З метою створення комфортних умов для навчання та виховання ліцеїстів, створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації, ліцей розробив план заходів із запобігання та протидії булінгу.
Сплановані заходи реалізуються у систематичній діяльності членів педколективу ліцею та здобувачів освітнього процесу.
При розробці плану заходів із запобігання будь-яким проявам дискримінації, булінгу в ліцеї адміністрація взяла до уваги такі документи:

  1. Закон України. Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькування).
  2. Про участь у Всеукраїнській акції «16 днів проти насильства».
  3. Про запобігання та протидії домашньому насильству
  4. Деякі питання щодо створення у 2023-2024 н.р. безпечного освітнього середовища, формування в дітей та учнівської молоді ціннісних життєвих навичок.
  5. Матеріали міської ради про створення у закладі освіти безпечного освітнього середовища, вільного від насильства та булінгу (цькування).
  6. Про затвердження наказу Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 р. №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу у закладах освіти. Методичні рекомендації від Міністерства освіти і науки України та Міністерства молоді та спорту України запобігання та протидія насильству державна служба якості освіти України безпечна школа вимогу освітнього середовища на підставі вищезазначених вищезазначеної ділової документації у створенні та затвердження такі документи:
  7. Наказ № 50-1 (від 25.09. 2023) «Про систему роботи з попередження булінгу в ліцеї».
  8. Наказ № 47-2 (від 11.09.2023 р.) «Про організацію роботи з питань протидії насильству та булінгу».
  9. Наказ про призначення відповідальної особи за оперативне реагування у випадку звернення за фактом булінгу у ліцеї.
  10. Наказ про моніторинг ефективності Плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) у ліцеї.
  11. Наказ про затвердження складу комісії по розгляду заяв або повідомлень про випадки булінгу (цькуванню) або підозру про його вчинення.
  12. Наказ «Про розробку заходів для запобігання булінгу та будь-яких інших проявів насильства».
    Розроблений комплекс заходів із запобігання профілактики та попередження булінгу.
    Затверджений і оприлюднений план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню). Розроблений план заходів схвалений на засіданні педагогічної ради та
    Ради ліцею (протокол засідання педради додається).
    Згідно Закону України «Про соціальну роботу з дітьми та молоддю у ліцеї запланована робота, спрямована на попередження аморальної, протиправної та іншої соціальної асоціальної поведінки у підлітків підлітків.
    До уваги береться соціальна профілактика:
  • надання інформації про насильство батькам, учням, викладачам;
  • вивчення правових норм стосовно поведінки в реальних життєвих ситуаціях, які можуть привести до насильства;
  • підтримка творчої, інтелектуальної учнівської діяльності (органи самоврядування);
  • організації сімейного дозвілля (родинні свята, екскурсії, культурномасові заходи).
    З метою профілактики насильства та надання допомоги постраждалим спланована методична та інформаційно-просвітницька робота щодо формування ненасильницьких моделей поведінки серед учнів ліцею.
    Для ознайомлення здобувачів освіти із своїми правами, сприянню високого рівня правової культури, для проведення систематичної та планомірної роботи з попередження будь-якого насильства в ліцеї спрямовані інноваційні заходи:
  • рольові ігри (розігрування різних правових ситуацій на уроках правознавства);
  • дебати (тематичний публічний обмін думками);
  • заходи дискусійного характеру (колективного обговорення актуальних правових питань і дій);
  • комп’ютерні проектні презентації (застосування їх на класних виховних годинах);
  • правові брейн – ринги (мозковий штурм для стимуляції творчого мислення учнів);
  • психологічні тренінги та заняття з елементами тренінгу (учні оволодівають новими знаннями, отримують нові навички, переглядають власні пріоритети);
  • відеолекторій у ЛІТівському кінозалі (перегляд фільмів за відповідною тематикою);
  • флешмоби (проведення акцій тематичного характеру);
  • прес-конференції у ЛІТвітальні (з метою протиборства протидіючих груп);
  • квести (в ігровій форми для виконання тематичних завдань);
  • соціальні диктанти із творчим завданням завданням кафедри (за завданням кафедри української мови та літератури ліцею);
  • оформлення тематичних матеріалів у бібліотеці ліцею;
  • випуск ліцейських видань: «Педагогічні роздуми», « Кураторвихователь», «Пульс», «ЛІТівський вісник» (з відповідною тематикою на їх сторінках);
  • конкурси тематичних плакатів, малюнків, інформ-листів тощо;
  • лекторій правових знань (на уроках гуманітарного циклу) «Кодекс безпечного освітнього середовища (методичний посібник);
  • рекомендовані методичні матеріали для кураторів ЛІТу (папка куратора);
  • «Можливі форми виховних заходів»;
  • листи Міністерства освіти і науки України;
  • листи Департаменту освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації (щодо організації роботи у закладах освіти з питань запобігання і протидії насильству та булінгу);
  • рекомендації щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню) на 2023/2024 н.р.
    Кравчик Г.В. – ЗДНВР

Порядок подання та розгляду заяв про випадки булінгу в закладі освіти

Зразок заяви

                                           В.о. директора ДН ЛІТ

Наталії ВОДОП’ЯН

                       (прізвище, ім’я, по батькові заявника)       __________________________________

                                                                         (адреса фактичного місця проживання) _________________________________

Контактний телефон ___________________             Адреса електронної поштової скриньки ___________________

Заява

Доводжу до Вашого відома, що ______________________________________________________________________________________________________________________________

  ОПИС СИТУАЦІЇ ТА КОНКРЕТНИХ ФАКТІВ  

Прошу терміново провести розслідування ситуації, що склалася.

_______________                                                                             ___________

         ­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­­(дата)                                                                                                                                      (підпис)

Дії регламентуються законом України: Про внесення змін до деяки… | від 18.12.2018 № 2657-VIII (rada.gov.ua)

Процедура подання (з дотриманням конфіденційності) заяви про випадки булінгу (цькування):

  1. Усі здобувачі освіти, педагогічні працівники закладу, батьки та інші учасники освітнього процесу повинні обов’язково повідомити директора навчального закладу про випадки булінгу (цькування), учасниками або свідками якого вони стали, або підозрюють про його вчинення по відношенню до інших осіб за зовнішніми ознаками, або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
  2. На ім’я директора закладу пишеться заява (конфіденційність гарантується) про випадок боулінгу (цькування).
  3. Директор закладу видає наказ про проведення розслідування та створення комісії з розгляду випадку булінгу (цькування), скликає її засідання.
  4. До складу такої комісії входять педагогічні працівники (у тому числі психолог, соціальний педагог), батьки постраждалого та булерів, керівник навчального закладу та інші зацікавлені особи.
  5. Рішення комісії реєструються в окремому журналі, зберігаються в паперовому вигляді з оригіналами підписів усіх членів комісії.

Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу

  1. Директор закладу має розглянути звернення у встановленому порядку.
  2. Директор закладу створює комісію з розгляду випадків булінгу, яка з’ясовує обставини булінгу.
  3. Якщо комісія визнала, що це був булінг, а не одноразовий конфлікт, то директор ліцею повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Службу у справах дітей.
  4. Особи, які за результатами розслідування є причетними до булінгу, несуть відповідальність відповідно до частини другої статті 13 (вчинення правопорушень за статтею 1734) Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Відповідно до такої заяви керівник закладу скликає засідання комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) (далі – комісія) не пізніше ніж упродовж трьох робочих днів з дня отримання заяви або повідомлення. Склад комісії затверджує наказом керівник закладу освіти. Склад комісії формується з урахуванням основних завдань комісії. Комісія складається з голови, заступника голови, секретаря та не менше ніж п’яти її членів.

До складу комісії входять педагогічні працівники, у тому числі практичний психолог та соціальний педагог (за наявності) закладу освіти, представники служби у справах дітей та центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді.

До участі в засіданні комісії за згодою залучаються батьки або інші законні представники малолітніх або неповнолітніх сторін булінгу (цькування), а також можуть залучатися сторони булінгу (цькування), представники інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладі освіти.

Що можуть зробити педагогічні працівники:

У закладі освіти вирішальна роль у боротьбі з булінгом належить педагогічним працівникам. Проте впоратися з цією проблемою вони зможуть тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у закладі освіти:

• усі члени шкільної спільноти мають дійти єдиної думки, що насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання і нетерпимість у закладі освіти є неприйнятними;
• кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання миролюбства має бути включено до шкільної програми;
• спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у класі, а потім загальношкільні правила, складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими;
• дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил;
• жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є недопустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою у разі повторних випадків агресії;
• аналізуючи ситуацію, треба з’ясувати, що трапилося, вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого й обов’язково поговорити із кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога;
• залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході;
• учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущанням і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і, якщо треба, покликати на допомогу дорослих;
• потрібно запровадити механізми повідомлення про випадки насильства. Ці механізми мають забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними;
• для успішного запобігання та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

Порядок реагування на доведені випадку булінгу

Порядок реагування на доведені випадку булінгу (цькування) та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування)

  1. У разі підтвердження факту вчинення булінгу (цькування), за результатами розслідування та висновків комісії з розгляду випадку боулінгу (цькування), керівник закладу повідомляє уповноважені підрозділи органів Національної поліції України та Служби у справах дітей про випадки боулінгу (цькування) в закладі освіти.
  2. Комісія за результатами проведеного розслідування щодо з’ясування обставин на підставі заяви про булінг (цькування), визначених сторін булінгу (цькування), встановлених можливих причин булінгу (цькування) розробляє рекомендації для педагогічних працівників щодо освітньої діяльності з учнями, причетними до булінгу, їх батьками (особами, що їх заміняють), заходи стабілізації психологічного клімату у колективі, надання соціальних та психолого-педагогічних послуг сторонам булінгу (цькування).
  3. Надаються соціальні та психолого-педагогічні послуги здобувачам освіти, які вчинили булінг, стали його свідками або постраждали від булінгу.
  4. Практичний психолог у межах своїх посадових обов’язків:
  • діагностує стан психологічного клімату в колективі, в якому відбувся булінг (цькування) та за результатами діагностики розробляє план корекційної роботи з кривдником та свідками із залученням батьків (законних представників);
  • розробляє та реалізує програму індивідуальної реабілітації для потерпілого;
  • розробляє профілактичні заходи для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування); для батьків або законних представників;
  • здійснює супровід педагогічних, науково-педагогічних працівників, які забезпечують освітній процес для групи (класу), в якій зафіксовано випадок булінгу (цькування);
  • забезпечує надання психологічного супроводу здобувачів освіти, які постраждали від булінгу (цькування), стали його свідками або вчинили булінг (цькування).

5. Педагогічні працівники, які працюють з класом чи групою, у якій зафіксовано випадок булінгу (цькування), забезпечують:

  • виконання рекомендації комісія з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти щодо доцільних методів навчання та організації роботи з учнями, причетними до булінгу (цькування) та їхніми батьками (законними представниками);
  • дотримання правил поведінки учасниками освітнього процесу в закладі освіти, визначених статутом закладу освіти, законодавством;
  • виробляють спільно з здобувачами освіти правила взаємодії класу чи групи під час освітнього процесу.

6. Батьки здобувачів освіти (законні представники) зобов’язані виконувати рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків булінгу (цькування) в закладі освіти.
7. За виконання та моніторинг запланованих заходів відновлення та нормалізації психологічного клімату в закладі освіти та визначених рекомендацій для учасників булінгу (цькування) відповідає уповноважена особа або особа, яка її замінює у разі відсутності відповідно до наказу про склад комісії.
8. Визначаються відповідальні особи, причетні до булінгу (цькування) та накладаються адміністративні стягнення.
Цькування неповнолітнього карається штрафом від 50 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (850 та 1700 гривень відповідно) або громадськими роботами від 20 до 40 годин.
Така ж поведінка, вчинена групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, передбачає штраф від 1700 гривень до 3400 гривень або громадськими роботами від 40 до 60 годин.
За булінг, вчинений малолітніми або неповнолітніми особами віком від 14 до 16 років, тягне за собою накладання штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють.

Загальні служби підтримки та допомоги у Дніпропетровській області, у складних випадках